سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توجه به فرهنگ ایثار و شهادت پالایش روح را به همراه دارد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • توجه به فرهنگ ایثار و شهادت پالایش روح را به همراه دارد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش  خبرگزاری مهر به نقل از «روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران»، مراسم اختتامیه سومین جایزه ملی «فیلم ایثار» عصر روز دوشنبه 22 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در تالار شمس برگزار شد.

    حجت الاسلام کاویانی راد در این مراسم با بیان اینکه رفتار ایثارگرانه موضوعی اتفاقی و تصادفی نیست گفت: این موضوع که یک انسان مهم‌ترین سرمایه‌های زندگی خود را در راه دیگران بذل و بخشش کند موضوعی نیست که به صورت اتفاقی رخ داده باشد و این مساله نشات گرفته از یک فرهنگ و روحیه عمیق اجتماعی است.

    رییس شورای سیاست‌گذاری سومین جایزه ملی «فیلم ایثار» بیان کرد: حلقه مفقوده ایثار با جامعه، ایثار اجتماعی است که می‌تواند به انسان‌ها کمک کند با تمرین رفتارهای دگرخواهانه به موضوع ترجیح نفع عمومی به نفع شخصی برسند. برگزاری جایزه ملی «فیلم ایثار» با محوریت ایثار اجتماعی نیز در راستای فرهنگسازی در این مسیر است.

    معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه امروز نیازمند تقویت ایثار اجتماعی و ترویج گذشتن از نفع شخصی برای نفع عمومی هستیم افزود: شهدا و جانبازان نیز پیش از بروز اوج ایثارگری‌های خود تمرین ایثار را در جامعه انجام داده بودند و امروز ما نیاز به یادگیری رفتارهای همدلانه ساده در جامعه داریم تا این فرهنگ را از پایه آن تمرین کنیم.

    وی با بیان اینکه اربعین نمود یک ایثار اجتماعی است ادامه داد: اوج بذل و بخشش و ایثار در مراسم اربعین حسینی نمایان می‌شود. آموزه‌های دینی ما نیز تأکید بسیار زیادی بر این روحیه ایثار اجتماعی دارد و باید به سمت تمرین بیشتر این فرهنگ حرکت کنیم.

    حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز گفت: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت علاوه بر ادای دین به عزیزان ایثارگر برای خود ما نیز ارزشمند است زیرا باعث پالایش روح می‌شود و افزایش انسجام ملی را به دنبال دارد که در این روزگار بسیار مورد نیاز است.

    سید مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران فراخوان سومین جشنواره «فیلم ایثار» در خردادماه سال جاری منتشر شد و شرکت کنندگان تا پایان شهریور ماه فرصت داشتند آثار خود را در قالب «فیلمنامه» و «فیلم 120 ثانیه‌ای» با موضوع ایثار اجتماعی به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

    بر این اساس پس از انتشار فراخوان، هنرمندان استقبال چشمگیری برای شرکت در این جشنواره هنری داشتند به گونه‌ای که در مجموع نزدیک به 900 اثر دریافت شده است که از این تعداد 284 اثر برای شرکت در بخش فیلم و 490 اثر برای رقابت در بخش فیلم‌نامه بوده است.

    در پایان نیز در بخش فیلمنامه 3 اثر برگزیده شدند و 2 اثر نیز شایسته تقدیر و برگزیده قوه قضاییه شناخته شدند. در بخش فیلم نیز 2 اثر برگزیده و آثار منتخب بهترین ایده پردازی، برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره، برنده جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین دستاورد فنی و تکنیکی، اثر شایسته تقدیر و اثر برگزیده قوه قضاییه تقدیر شدند.

    در پایان این مراسم برگزیدگان این جایزه به شرح زیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند:

    در بخش فیلمنامه علی مصلح حیدرزاده با اثر «شب تولد» رتبه اول، صابر محمدی با اثر «رسم بازار» رتبه دوم و علی مینائی با اثر «بخشش سایه» رتبه سوم را کسب کردند.

    همچنین در این بخش مسعود شعبانی با اثر «شماره 11 پذیرش 2» شایسته تقدیر و مسعود شعبانی با اثر «خیلی دور نه چندان نزدیک» عنوان اثر برگزیده قوه قضاییه را کسب کردند.

    در بخش فیلم نیز بهزاد شاهین پور با اثر «مشتری» رتبه اول، سید محمدرضا خردمندان با اثر «جایی میان ابرها» رتبه دوم و حسین دارابی با اثر «کفش» رتبه سوم را کسب کردند.

    همچنین سید حسین آقا سید مرتضی حسینی با اثر «48 ثانیه تا مرگ» به‌عنوان بهترین ایده پردازی، مریم مدرس مطلق با اثر «صبح حلب» به عنوان برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره، مجتبی حیدری با اثر «همکلاسی» به عنوان برنده جایزه ویژه هیئت داوران، سعید کریمی با «یک دست صدا دارد» به عنوان بهترین دستاورد فنی و تکنیکی (تصویربردار)، علی توکلی زانیانی با اثر «تا فردا» به عنوان شایسته تقدیر و رضا پیرزاده با اثر «به ما» عنوان اثر برگزیده قوه قضاییه معرفی شدند.

    در این مراسم محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی و جمعی از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسئولان سازمان سینمایی و هنرمندان شاهد و ایثارگر حضور داشتند.