سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش نشانگرهای تغذیه ای در انتخاب مناسب ترین فرآورده غذایی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • نقش نشانگرهای تغذیه ای در انتخاب مناسب ترین فرآورده غذایی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر، ندا رونده، با اشاره به شعار روز جهانی غذا مبنی بر «رفتار ما آینده ما را می سازد و رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی»، افزودد: ویژه برنامه های سراسری به مناسبت روز جهانی غذا در کشور اجرا خواهد شد.

    وی در ادامه از برگزاری برنامه های روز جهانی غذا با شعار ملی «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» در هفت محور خبر داد و گفت: اجرای برنامه های ویژه با عناوین کاهش قند، نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، تشریح کاربرد نشانگر های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، اهدا نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا از محورهای برنامه های روز جهانی غذاست.

    مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به کاربرد «نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای»، گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای با درج شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی به مصرف‌ کننده کمک می‌کند تا بتواند با نگاه سریع و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز ماده غذایی را از حیث شاخص‌های مهم تغذیه‌ای ارزیابی و مناسب‌ترین را انتخاب کند.

    رونده درباره اعطای نشان ملی ایمنی و سلامت سازمان غذا و دارو توضیح داد: معمولا هر ساله در روز جهانی غذا، با هدف تشویق تولیدکنندگان به ارتقای سلامت فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، به محصولات غذایی که بالاتر از ضوابط معمول اقدام به تولید محصول کرده‌اند، نشان ملی ایمنی و سلامت اهدا می‌شود.

    وی گفت: فرآورده حائز اخذ نشان ایمنی و سلامت علاوه بر آنکه باید از مواد اولیه سالم برخوردار باشد و در شرایط خوب بهداشتی تولید شود، لازم است ویژگی های خاصی هم داشته باشد که به ارتقاء ایمنی و سلامت مصرف کننده بیفزاید.

    وی، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور را نیز یکی از مهم ترین اولویت های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفته جهانی غذا دانست.

    رونده با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس، اظهار داشت: کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم ضامن سلامتی است و دانستن اینکه چه غذایی را چرا و چگونه مصرف کنیم، شرط اساسی در حفظ سلامت است.

    وی گفت: افزایش مصرف غذاهای شیرین، پرچرب، پرکالری و پرنمک، کاهش مصرف میوه و سبزی و استفاده روز افزون از غذاهای آماده منجر به افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی و عوارض ناشی از آن می‌شود ضمن اینکه استفاده از یک الگوی غذایی مناسب می تواند به توزیع عادلانه مواد غذایی در دنیا کمک کند.

    مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اطلاع رسانی، ارتقا آگاهی و این مهم که مصرف کننده از چه مواد غذایی در حوزه سلامت و غذا و دارو استفاده می کند نیز در روز شمار این هفته در دستور کار قرار دارد.

    رونده با بیان اینکه روزجهانی غذا همه ‌ساله از سوی کشورهای جهان برای محو فقر و گرسنگی مورد توجه است، افزود: مبارزه با گرسنگی و فقر عنصر کلیدی برنامه‌های سازمان جهانی غذا را تشکیل می‌دهد، بنابراین  کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی و نهادهای مرتبط به تأمین امنیت غذایی می کوشند طبق آمار میزان گرسنگی و فقر را روی نمودارها بررسی کنند و توجه مراکز بین المللی، سران دولت‌ها و نهاد های بشری را به پیامدهای فقر و گرسنگی در جهان معطوف سازند.

    وی در پایان، گفت: باید به این باور برسیم که تنها با ایجاد نگاه مشترک و همگرایی همه‌جانبه‌ در برنامه‌ریزی و اقدامات، می‌توانیم امیدوار به تامین سبد غذایی مناسب با تاثیر مثبت بر روی سلامت افراد در کشور و جهان باشیم که ارمغان این همکاری بین بخشی، بهبود امنیت غذایی برای شهروندان خواهد بود.