سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جزئیات جدید بررسی‌های شهرداری برای شناسایی بوی مرموز | گزارش منتشر شده درباره بوی تهران اولیه است


 

  • جزئیات جدید بررسی‌های شهرداری برای شناسایی بوی مرموز | گزارش منتشر شده درباره بوی تهران اولیه است

    به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، حدود یکسال از اولین باری که بوی نامطبوعی در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام شهروندان رسید، می‌گذرد. در آن زمان فرضیه‌های مختلفی از جمله شیرابه‌های آرادکوه، فاضلاب، ماده شیمیایی مرکاپتان که به گاز شهری‌ تزریق می‌شود به عنوان منشا بوی نامطبوع پایتخت مطرح شد اما هیچ‌گاه منشاء دقیق این بو اعلام نشد؛ تا اینکه امسال پنج بار در تاریخ‌های 11، 17، 23 و 24 آذر و اول دی ماه دوباره بوی مرموز بخش‌هایی از پایتخت را فرا گرفت و باعث شد که پرونده بوی نامطبوع پایتخت مجدد گشوده و گمانه‌زنی‌ها و اقداماتی درباره شناسایی منشاء آن آغاز شود.

    یکشنبه اول دی ماه قبل از یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، جلسه هم‌اندیشی پیروز حناچی شهردار تهران با اعضای شورای شهر تهران برگزار و بحث آلودگی هوا و بوی نامطبوع تهران در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در نتیجه این جلسه اعلام کرد که به زودی گزارشی در خصوص انتشار بوی بد در سطح شهر توسط شهرداری تهران منتشر می‌شود.

    خبرگزاری فارس صبح امروز دوشنبه دوم دی ماه گزارشی را همراه با نقشه‌هایی به عنوان گزارش شهرداری تهران درباره بوی نامطبوع تهران منتشر کرد که در هیچ کدام از منابع رسمی شهرداری تهران وجود نداشت.

    دکتر شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین در واکنش به آنچه که تحت عنوان گزارش شهرداری تهران درباره بوی نامطبوع تهران در یک خبرگزاری منتشر شده است، گفت: درباره علت اصلی بوی نامطبوعی که در چهار روز از آذر ماه و اول دی ماه در تهران استشمام شد، هنوز به جواب نهایی نرسیده‌ایم و در مرحله تحقیق هستیم.

    وی افزود: به تازگی اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گزارشی را درباره بوی نامطبوع در جلسه شورای شهر تهران ارائه کرده که البته این گزارش اولیه است و رسمی نیست. این گزارش بر اساس اطلاعات سامانه 137 و شکوائیه‌‍‌هایی که شهروندان از نقاط مختلف تهران در این سامانه ثبت کرده بودند، تهیه شده است.

    مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره جزئیات نحوه تهیه این گزارش اولیه به همشهری آنلاین گفت: بر اساس زمان تماس شهروندان با سامانه 137 و منطقه‌ای که بوی نامطبوع را گزارش کرده‌اند، نقشه‌هایی تهیه شده و مناطقی که شهروندان در بیشتر روزهای استشمام بوی نامطبوع در هوای تهران شکایت داشته‌اند را تعیین کرده‌ایم.

    وی افزود: به عنوان نمونه، در سه روز از روزهایی که بوی نامطبوع تشخیص داده شده، شهروندان از منطقه یک تهران با سامانه 137 تماس داشته و گزارش‌هایشان را ثبت کرده‌اند. البته این را نمی‌توان تعمیم داد چراکه ممکن است این بو در مناطق دیگر هم استشمام شده اما اهالی آنجا با 137 تماس نگرفته‌اند.

    انصاری با یادآوری دوباره اینکه گزارش ارائه شده به شورای شهر تهران بر اساس نقشه‌های حاصل از تحلیل تماس‌های شهروندان تهرانی با سامانه 137 بوده است، تصریح کرد: این گزارش صرفا به عنوان یک گزارش مقدماتی قابل ارائه است.

    مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه در گزارش ارائه شده به شورای شهر تهران، گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره افزایش گاز دی اکسید گوگرد (گازی بدون بو و حاصل احتراق) در هوای تهران نیز آمده بود، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه علت اصلی بوی نامطبوع تهران هنوز مشخص نشده است اما چندین سناریو را پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌تواند عامل این بو باشد.

    وی در حالی که از سرعت محدود باد، رطوبت نسبی، پدیده وارونگی دما و محبوس شدن شهر تهران با یک لایه آلودگی به عنوان ویژگی مشترک اکثر روزهایی نام برد که در سال گذشته و سال جاری، تهران در آنها با بوی نامطبوع مواجه بوده است؛ یادآور شد: همچنین از اواسط آذر ماه 98 متوجه شدیم که صنایع اطراف تهران به دلیل افت فشار گاز از سوخت‌های سنگین نظیر مازوت و گازوئیل استفاده می‌کرده‌اند. با این حال، عواملی همچون شبکه انتقال فاضلاب و ... نیز جزو سناریوهای قابل بررسی قرار دارند.

    مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران درباره اقدام‌های تکمیلی و تحقیقی شهرداری تهران درباره شناسایی بوی نامطبوع تهران به همشهری آنلاین گفت: برای یک کار دقیق، لازم است مشاهدات میدانی ثبت شود و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در این راستا گروهی را در سطح مناطق 22 گانه با حضور کارشناسان محیط زیست و نواحی تشکیل داده و فرمی طراحی و توزیع شده است تا اعضای این گروه در مناطق و نواحی به محض اینکه متوجه بوی نامطبوع می‌شوند، این فرم را تکمیل و ثبت کنند که بو نزدیک به چیست؛ یعنی اظهار کنند که بوی تشخیص داده شده، بوی آمونیاک، گوگرد، زباله، تخم مرغ گندیده یا ... است.

    شینا انصاری با تاکید بر اینکه تشکیل این کارگروه‌ها به تازگی صورت گرفته است، درباره اقدام‌های آزمایشگاهی شهرداری تهران برای تشخیص دلیل بوی نامطبوع که در کنار فعالیت‌های میدانی در دست اقدام است، اظهار کرد: بو یک آلودگی نسبتا جدید در سطح دنیا است و استانداردهای مربوط به آن برای اولین بار در سال 2003 در کشورهای پیشرفته وضع شده است. ضمن اینکه الزامی نیست که بوی نامطبوع پخش شده در هوا فقط یک عامل داشته باشد بلکه ممکن است چندین گاز آلاینده ترکیب شوند و بوی نامطبوع تولید کنند.

    وی خاطرنشان کرد: پارامترهای مولد بو، پارامترهای خاصی هستند و به روش معمولی نمی‌توان به عناصر آن پی برد و اندازه‌گیری‌ها در این حوزه نیز پیچیدگی دارد. با وجود این با تجهیزات موجود در کنار استفاده از یک سری جاذب‌ها و پمپ‌ها می‌توانیم از هوا نمونه‌گیری انجام داده و نمونه را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهیم.

    مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این باره توضیح داد: دستگاه‌های موجود، دستگاه‌های پرتابل محیطی است اما دقت‌شان PPM است این درحالیست که به دستگاه‌هایی با دقت PPT که دقت بالاتری دارند نیاز داریم. با این حال کار را کلید زده‌ایم و امیدواریم سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست که وظیفه ذاتی در حوزه‌های زیست محیطی دارند، در زمینه پایش آلاینده‌های مولد بو یاری رسانند.