سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چاک پدل ؛ پدر کامپیوترهای خانگی درگذشت | تراشه‌ی 25 دلاری که عصر کامپیوترهای شخصی را شروع کرد


 

  • چاک پدل ؛ پدر کامپیوترهای خانگی درگذشت | تراشه‌ی 25 دلاری که عصر کامپیوترهای شخصی را شروع کرد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز چاک پدل و چند مهندس دیگر در سال 1974 تراشه سیلیکونی جدیدی را در شرکت موتورولا در شهر فینیکس ایالت آریزونای آمریکا طراحی کردند. این کار با وجود نامه شرکت به او برای تعطیل کردن این پروژه بود.

    پدل به دنبال آن بود که تراشه‌ای سیار ارزان‌قیمت بسازد تا تکنولوژی دیجیتال را به نسل جدیدی از وسائل مصرفی از صندوق خرید فروشگاه‌ها گرفته تا کامپیوترهای شخصی وارد کند.

    اما روسای او این اختراع را در رقابتی خانگی با پردازشگر 300 دلاری موتورولا می‌دیدند که در همان سال معرفی شده بود.

    بنابراین پدل این پروژه را با هفت مهندس دیگر موتورولا به شرکت تکنولوژی ام‌اواس در  «ولی فورج» پنسیلوانیا برد که رقبب موتورولا در ساختن تراشه‌های کامپیوتری بود.

    یک آگهی تبلیغاتی مربوط به 1975 برای پردازشگر MOS 6502 چاک پدل به قیمت 25 دلار

    آنها در این شرکت پردازشگری به نام 6502 را ساختند که فقط 25 دلار قیمت داشت- یعنی قیمت شام برای چهار نفر در آن زمان که معادل 130 دلار امروز می‌شد. این تراشه به زودی وارد نخستین موج بزرگ کامپیوترهای شخصی از جمله کامپیوتر اپل II و کمودور PET، هم در آمریکا و هم در بریتانیا شد.

    پدل در مصاحبه‌ای در این باره در سال 2014 گفت: «بازار در آن زمان نیاز به یک تراشه ارزان داشت. »

    در سال‌های بعد، این شرکت اینتل، غول صنعت تراشه در شمال کالیفرنیا بود که بر بازار کامپیوترهای شخصی مسلط شد. اما بذر این بازار در واقع در «ولی فورج» (دره ولی) در پنسیلوانیا کاشته شد، نه «سیلیکون ولی» (دره سیلیکون) در شمال کالیفرنیا.

    داج فربرن، رئیس موزه تاریخ کامپیوتر در شهر مانتین ویو در کالیفرنیا می‌گوید: «چاک پدل یکی از بزرگترین قهرمانان ستوده نشده عصر کامپیوترهای شخصی است. تقریبا همه کامپیوترهای شخصی موفقی که در آن سال‌های اولیه بازار گسترده‌ای پیدا کردند، بر اساس تراشه 6502 ساخته شده بودند، نه تراشه‌های اینتل یا شرکت دیگر. »

    • از گویندگی رادیو به سوی ساختن تراشه‌های کامپیوتری

    چاک پدل (چارلز ایگرهام پدل) در 25 نوامبر 1937 در شهر بنگور در ایالت مین آمریکا به دنیا آمد. پدرش فروشنده و مادرش تصویرگر تبلیغات بود. چاک در دبیرستان در آرزوی این بود که گوینده رادیو شود (تلویزیون در آن هنگام در دوران ابتدایی‌اش بود). اما پس از مسافرتی به بوستون برای امتحان دادن برای این کار، دریافت استعدادهایش در مسیر دیگری است.

    او به پیشنهاد یک همسایه، در دانشکده مهندسی دانشگاه مین ثبت‌نام کرد. پس از فارغ‌التحصیلی او دو هدف در زندگی داشت: یکی اینکه می‌خواست در کالیفرنیا زندگی کند و دیگر اینکه کامپیوتر بسازد. او شغلی در شرکت جنرال الکتریک گرفت و به طراحی وسائل نقلیه فضایی اولیه، صندوق‌های پول الکترونیکی و کامپیوترهای اصطلاحا «اشتراک زمانی»، ساختارهای گسترده کامپیوتری که میان شرکت‌ها، مدارس و سایر سازمان‌ها به اشتراک گذاشته می‌شد، یاری رساند.

    او بعدها در شرکت موتورولا در ساختن تراشه 6800، پردازشگر 300 دلاری که در ماشین‌های پین‌بال و سایر بازی‌های آرکید (دستگاه‌های بازی سکه‌ای یا اسکناسی در محل‌های عمومی) به کار رفت، مشارکت داشت و بعد از این کار بود که توجهش به ساختن یک پردازشگر با قیمت کمتر معطوف شد. هنگامی که شرکت نامه‌ای برای او فرستاد و دستور لغو این پروژه را داد. پاسخ او این بود که از آنجایی که شرکت این پروژه را کنار گذاشته است، همه کارهایش در این زمینه به خودش تعلق دارد.

    هنگامی که کمودور PET ساخته شده بر اساس ریزپردازنده MOS 6502 چاک پدل معرفی شد، اوج واقعی بازار کامپیوترهای شخصی رخ داد

    • عصر کامپیوترهای شخصی شروع می‌شود

    هنگامی که پدل برای نخستین بار ایده‌اش را به شرکت ام‌اواس تکنولوژی برد، ال‌جی سوین، یکی از بنیانگذاران شرکت درباره ادعای خسارت موتورولا نگران بود. بنابراین  پدل پروژه‌اش را به نزد جان پایوینن یکی دیگر از بنیان‌گذاران شرکت برد و تاییدش را گرفت.

    پدل و مهندسان دیگر موتورولا که با او به ولی فورج آمده بودند، ‌ این تراشه ارزان‌قیمت را ساختند. موتورولا همانطور که سوین پیش‌بینی کرده بود، ادعای خسارت کرد. شرکت ام‌اواس سال‌ها در دادگاه با این شکایت مبارزه کرد و نهایتا خسارتی 200 هزار دلاری پرداخت.

    اما تا آن زمان، تراشه 25 دلاری این شرکت به یکی از پایه‌های دوران اوج‌گیری کامپیوترهای شخصی بدل شده بود. پدل در شرکت ام‌اواس کامپیوتری شخصی به نام KIM-1 را بر اساس این تراشه جدید ساخت و شروع به فروختن تراشه به دو کارآفرین جوان، استیو جابز و استیو وازنیک کرد که داشتند شرکتی به نام اپل می‌ساختند.

    یک شرکت سازنده ماشین حساب به نام «کمودور  بیزنس ماشینز» در سال 1976 شرکت ام‌اواس را خرید و پدل به مهندس ارشد این شرکت بدل شد. مدت کوتاهی بعد، جابز و وازنیک پیشنهاد کردند شرکت اپل را به شرکت کمودور بفروشند، اما کمودور این پیشنهاد را نپذیرفت. پدل و شرکت جدیدش کامپیوتر شخصی خودشان را بر اساس 6502 ساختند: کمودور PET  که به قیمت 495 دلار فروخته شد.

    بیل سیلر، یکی از دستیاران پدل در هنگام ساخت نخستین کامپیوتر کمودور می‌گوید: «در این هنگام بود که اوج‌گیری واقعی بازار کامپیوترهای شخصی شروع شد. »

    تراشه 6502 همچنین در ساخت کنسول بازی آتاری به کار رفت و بازی‌های ویدئویی را به خانه‌ها آورد و با ساخت BBC Micro کامپیوترهای شخصی به بریتانیا هم معرفی شد.

    پدل در اوائل دهه 1980 یک شرکت کامپیوتر شخصی دیگر به نام «سیریوس سیستمز تکنولوژی» بنیاد نهاد و در آنجا کامپیوترهای شخصی به نام «ویکتور» را طراحی کرد. او در سال‌های بعدی  «شرکت NNA» را بنیاد نهاد که کامپیوتری با هارد درایوهای قابل‌برداشت ساخت که به مردم اجازه می‌داده داده‌هایشان را از جایی به جایی ببرند و پیشگام فلش‌های یواس‌بی امروزی بود.